سئو تکنیکال چیست؟ به همراه چرایی انجام سئو فنی

در این مقاله از وب1 قصد داریم به مقوله مهم سئو تکنیکال بپردازیم، یاد بگیریم سئو فنی یا سئو تکنیکال چیه و از مزایای اون برای سایتمون بگیم.

سئو تکنیکال

سئو فنی یا تکنیکال قسمتی از پروسه سئو وب سایت در راستای رسیدن به حداکثر بازدهیست.

در سئو تکنیکال (Technical SEO) ما سایتمون رو برای موتورهای جستجو قابل فهم می کنیم ، موتورهای جستجو فرایندی دارن به نام کرالینگ یا Crawling یا خزیدن در واقع اونا یه سری ربات الاف دارن که تخمه می شکنن می خزن و آمار سایتا رو می گیرن.

خوب باید یه سری حرکات روی صفحات سایت و المان های تشکیل دهنده سایتمون بزنیم :/ که وقتی ربات های موتورهای جستجو به عنوان مثال کرالرهای گوگل تو سایت ما می خزن صفحات سایت رو بتونن بفهمن و بتونن آنالیز و پردازش کنن و بتونن ایندکس کنن.

حالا شاید براتون سوال باشه که چرا این ربات های جستجوگر راه نمی زن و می خزن؟

چونکه باید بتونن برن لابه لای صفحات و کدها و عناصر تشکیل دهنده سایت رو سرک بکشن (بی نمک)

تعریف دیگری از سئو فنی

به فرآیند بهبود معماری و عناصر وب‌سایت ، بهبود جنبه های فنی صفحات سایتمون به منظور افزایش دیده شدن و عملکرد آن در موتورهای جستجو سئو فنی یا تکنیکال می گیم.

در واقع سئو تکنیکال به جنبه های فنی و تکنیکال سایت می پردازه و سرعت بارگذاری صفحه، معماری سایت، امنیت، لینک‌دهی داخلی و … را بررسی می‌کنه تا نقاطی رو که ممکنه باعث مشکلاتی برای ربات‌های جستجو در مراحل کرالینگ، فهرست‌گذاری و نمایش وب‌سایت بشه رو، برطرف کنه

و یا به عبارتی سایت رو برای موتورهای جستجو قابل فهم و از برخی عناصر که ممکنه مشکلی داشته باشند ، ابهام زدایی کنه.

سئو فنی رو میشه جزئی از سئو درون صفحه (on-page SEO) دونست که بر روی بهبود عناصر در وب‌سایت شما برای کسب رتبه‌بندی بالاتر تمرکز داره.

نتیجه گیری : برخلاف سایر سایدهای سئو که بر روی محتوا متمرکزند ، سئو تکنیکال بیشتر از هر چیز بر روی عملکرد (پرفورمنس – Performance) وب سایت ما تمرکز داره.

کرالینگ یا خزیدن (Crawling)

کرالینگ یا جستجوی پیمایشی، فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو یک تیم از ربات‌ها (که به نام‌های کرالر یا عنکبوت! شناخته می شن) رو برای پیدا کردن محتواهای جدید و به‌روز شده ارسال می‌کنند.

کرالرها یا عنکبوت های جستجوگر اطلاعاتی از جمله متن، عناوین، تگ‌های HTML و پیوندها را جمع‌آوری می‌کنند. این فرآیند به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد تا صفحات وب را به شکلی صحیح فهرست و ایندکس کنند.

همونطور که در بالا اشاره کردیم این کرالر ها تنها مختص گوگل نیستند و یا به عبارتی همه موتورهای جستجو برای فهرست کردن نتایج از کرالرها و عنکبوت های مختص خود استفاده می کنند.

عنکبوت چیست ؟ عنکبوت گونه ای از حیوانات هستند که دارای دست و پای بلند می باشند ، علف می خورند و هرزگاهی بع بع می کنند.  🙂 بی نمک
سئو تکنیکال (سئو فنی) - نکات کلیدی
سئو تکنیکال (سئو فنی) – نکات کلیدی

چرا باید وب‌سایتمون رو از نظر فنی بهینه کنیم؟ (دلایل انجام سئوی تکنیکال ، سئوی فنی)

همونطور که می دونیم گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خوان به کاربراشون بهترین نتایج رو نشون بدن. برای همین، ربات‌های گوگل وب‌سایت‌ها رو بررسی می‌کنن تا ببینن چه خبره.

بعضی چیزا موازی با تجربه کاربری هستن (User Experience)، مثل اینکه چقدر یه صفحه زود بارگذاری میشه. و سایر چیزا که به ربات‌ها کمک می‌کنن تا بفهمن صفحات شما درباره چی‌ هستن.

این چیزیه که از طریق داده‌های ساختاری و غیره انجام میشه. پس با بهتر کردن جنبه‌های فنی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنیم که وب‌سایتمون رو بهتر بررسی کنن و بفهمن. اگر خوب این کار رو بکنید، ممکنه با رتبه‌بندی بالاتری درون گوگل و یا سایر مورتورهای جستجو مواجه بشید.

همچنین اگه سایتمون باگ های فنی داشته باشه، این می تونه در نهایت برای وب سایت بسیار هزینه ساز شه. مثلاً یک نمونه اشتباه فنی که خیلی تاثیر گذاره اینه که گاها برخی با اضافه کردن یه خط کج به فایل robots.txt، موتورهای جستجو رو از دسترسی به وب‌سایت منع می کنن.

در نتیجه یک وب‌سایت با ساختار فنی صحیح، برای کاربران سریع است و برای ربات‌های موتورهای جستجو به سادگی قابل فهم است.

بهینه سازی فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک کنند وب‌سایت درباره چیست. همچنین، از ایجاد ابهام ناشی از مواردی مانند محتوای تکراری جلوگیری می‌کند.

به علاوه اینکه بازدیدکنندگان یا موتورهای جستجو را به مقاصد بی هدف هدایت نمی کند.

رابطه سئو فنی وب سایت و تجربه کاربری مناسب

هرچند که سئو فنی تاثیر به سزایی در رشد رتبه وبسایت داره اما سئو فنی و تکنیکال به تنهایی برای خوشحال کردن موتورهای جستجو کافی نیست. در وحله اول این خیلی مهمه که وب‌سایت برای کاربراتون تجربه کاربری قوی ای رو رقم بزنه،

تجربه کاربری خوب به این معناست که دسترسی به سایت و استفاده از سایت سریع، واضح و راحت باشه. خوشبختانه، بهبود جنبه های فنی و سئو تکنیکال قوی اغلب بهبود تجربه کاربری رو هم در پی داره.

سئو تکنیکال با تجربه کاربری رابطه مستقیمی داره و هر دوی این ها از ویژگی های بسیار مهم در راستای دریافت رتبه بالا در موتورهای جستجو هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهت رو ارسال کن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *